Uroczyste pasowanie na ucznia klasy pierwszej Akademia z okazji Dnia Edukacji Narodowej 105 Rocznica Odzyskania Niepodległości przez Polskę Do Hymnu! Szkoła Filialna w Dworszowicach Kościelnych

Kącik informatyczny - Język Logo

Drukuj

Logo to język programowania powstały w latach 60 XX wieku jako narzędzie edukacyjne. Kojarzy się on z grafiką żółwia, jednak umożliwia także wykonywanie obliczeń, definiowanie własnych funkcji i poleceń oraz badanie i rozwiązywanie różnych problemów z wielu dziedzin. Pomimo, iż Logo jest stworzone głównie do nauki, posiada wiele cech typowych dla bardziej złożonych języków.

Programy napisane w Logo mogą wykonywać obliczenia, pisać teksty oraz tworzyć rysunki na ekranie. Rysunki tworzone są przez żółwia, który będzie poruszał się po ekranie według twoich poleceń. Polecenia dla żółwia wprowadzisz z klawiatury używając do tego celu ekranu tekstowego.

Aby stworzyć własny program w Logo musimy skorzystać z tzw. środowiska Logo. W przedstawionych poniżej przykładach posłużę się wersją demonstracyjną programu Logomocja-Imagine, którą można pobrać tutaj.

Poniżej znajduje się tabela podstawowych poleceń. Spróbuj przesunąć żółwia do przodu o 100 kroków, wpisując w polu tekstowym polecenie np 100.

Instrukcja iteracyjna

Oto ciąg poleceń w języku Logo rysujących kwadrat:
np 100 pw 90
np 100 pw 90
np 100 pw 90
np 100 pw 90

Zauważcie, że pewne czynności powtarzają się czterokrotnie. Aby skrócić zapis, można skorzystać z tzw. instrukcji iteracyjnej.

Ogólny zapis instrukcji iteracyjnej jest następujący:
powtórz ile [co?]

Instrukcja iteracyjna rysująca kwadrat to:
powtórz 4 [np 100 pw 90]

Procedura

Procedura to ciąg poleceń realizujących określone zadanie. Każda procedura składa się z następujących elementów:

oto nazwa procedury
czynności do wykonania
już

Przykład procedury rysującej kwadrat:
oto kwadrat
powtórz 4 [np 100 pw 90]
już

Procedurę można wywołać dowolną ilość razy pisząc jej nazwę. Jeżeli chcemy narysować dwa kwadraty jeden nad drugim, wystarczy wpisać:
kwadrat
np 100 (przesunięcie żółwia w górę o 100 kroków)
kwadrat

Procedura z parametrem

Procedury z parametrem pozwalają nam określać rozmiar lub wygląd rysowanych figur. Parametr jest dowolnym wyrazem rozpoczynającym się od znaku :.

oto nazwa procedury :parametr
czynności do wykonania
już

Przykład procedury z parametrem rysującej kwadrat:
oto kwadrat :bok
powtórz 4 [np :bok pw 90]
już

Wywołanie procedury:
kwadrat 100 (rysuje kwadrat o boku 100)
kwadrat 200 (rysuje kwadrat o boku 200)

Liczba parametrów wprowadzanych po nazwie procedury jest dowolna.

Procedura Wielokąt i zamalowywanie

W języku LOGO można w prosty sposób tworzyć kolorowe linie i wielokąty. W tym celu należy ustalić kolor pisaka oraz kolor wypełnienia. Służą do tego następujące polecenia:

ukp nr_koloru - ustala kolor pisaka np. ukp 0
ukm nr_koloru - ustala kolor wypełnienia np. ukm 12
ukp jld - ustala kolor pisaka w sposób losowy

Wykorzystamy teraz polecenie wielokąt do narysowania wypełnionego na czerwono prostokąta o wymiarach 80x150.

wielokąt [80 90 150 90 80 90 150 90]

Kolejne liczby możemy rozumieć jako: np 80 pw 90 np 150 pw 90 np 80 pw 90 np 150 pw 90. Wobec tego możliwy jest też krótszy zapis:

wielokąt [2 [80 90 150 90] ]

Zadania do samodzielnego wykonania

Zadanie 1

Napisz procedurę prostokąt, która rysuje prostokąty o podanych długościach boków a i b.

Przykład wywołania: prostokąt 100 30

Zadanie 2

Napisz procedurę pięciokąt, która rysuje pięciokąty foremne o podanej długości boku w ten sposób, że każdy bok jest innego koloru.

Przykład wywołania: pieciokąt 100

Zadanie 3

Napisz procedurę kwadraty, która rysuje tyle kwadratów o boku długości 20 jeden nad drugim, jaką liczbę podamy jako parametr.

Przykład wywołania: kwadraty 4

Efekt wywołania procedury:

19.02.2023 - Zaktualizowano dział "Rekrutacja"
Do przeglądania strony zalecamy przeglądarkę Mozilla Firefox oraz rozdzielczość ekranu 1024x768 lub wyższą. Administrator strony nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułów oraz zdjęcia publikowane przez redaktorów strony.
autor_stopka.png
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Nowej Brzeźnicy | Joomla 3 Templates Joomlaskins